As. MUDr. Jan Vacek

přidáno: 5. 4. 2012 0:31, autor: Redakce Fyzioterapeuti   [ aktualizováno 22. 11. 2014 3:04 ]
Vedoucí katedry Fyzioterapie, balneologie a léčebné rehabilitace IPVZ Praha
pedagog oboru Fyzioterapie na 3. Lékařské Fakultě UK v Praze
předseda Výboru odborné lékařské společnosti SRFM ČLS J.E.Purkyně,
předseda akreditační komise MZ ČR pro obor RFM

Můžete nám přiblížit činnost Vaší katedry Fyzioterapie, balneologie a léčebné rehabilitace?
Katedra FBLR se zabývá vzděláváním lékařů ve specializačním i celoživotním vzdělávání, podílí se i na dalším vzdělávání fyzioterapeutů.

Čím se zabývá Společnost myoskeletální medicíny, jejímž jste členem?
Společnost myoskeletální mediocíny se zabývá komplexním přístupem k funkčním poruchám pohybového systému, fyziologickou nefarmakologickou léčbou kloubních blokád, svalových dysbalancí, spasmů, hledá cesty jak zlepšit svalovou souhru, a to vše jak v léčbě tak i prevenci bolestivých stavů pohybové soustavy.

Dříve povinné školní zdravotní prohlídky pomáhaly napravovat vhodným cvičením vadné držení těla. Neuvažuje se o jejich vzkříšení?
To se musíte zeptat pediatrů, o tom nemáme žádné informace.

Vypnout prsa, břicho zastrčit! - pokyn známý nejen z hodin tělocviku. Jaký je vlastně správný postoj?
Správný ideální postoj neexistuje – postoj je vždy dán aktuálním nastavením naší psychiky, ukazuje, v jaké kondici a napětí jsou naše svaly. Jinak stojí člověk jdoucí na nepříjemné jednání v roli obžalovaného, jinak žalující. Jinak stojí zamilovaná, jinak stojí vzteklá, jinak voják z povolání, jinak pubescent dávající svým postojem najevo, jak ho všechno nebaví. Lepší než delší stoj je chůze.

Co zádům zejména nesvědčí (průvan, plavání stylem „paní radová“, vysoký polštář pod hlavou při spánku, klimatizace, průvan, zánět vaječníků = bolesti v bedrech, nemoci močových cest…)?
Zádům zejména nesvědčí jednostranné přetěžování v dlouhodobých vynucených pracovních polohách. U všeho ostatního máte pravdu, že může spouštěcím mechanismem. Ale ne u každého. Základní je primární stav svalového a kosterního aparátu. Nemůžete stavět k sobě zánět vaječníků, který vyvolává bolesti pociťované v pánvi, břiše, páteři a třeba průvan, který má roli spouštěče dekompenzace chronicky zanedbaného motorického aparátu.

Mohou být potíže se zády také jako nemoc z povolání? Jaké bývají příčiny?
Viz výše – chronické dlouhodobé statické jednostranné zatěžování svalů a kloubů. Ať je to práce u výrobního pásu či stroje, tak i osmihodinová práce u počítače.

Jsou-li bolesti voláním duše o pomoc, jak je to v případě bolesti zad?
Jsou voláním o pořádné podrobné odborné vyšetření, vyloučení nejprve závažného onemocnění, které se může nejprve projevovat bolestmi pohybového aparátu, pak vyšetřit svalový a kloubní systém a pak zvážit, kde je původce rozkladu celého systému. Ale ta duše je tam velmi častým zdrojem či prvotním spouštěčem obtíží.

Které sporty a cviky obecně jsou pro dobrý stav páteře vhodné s ohledem na věk a jakým je lépe se raději vyhnout?
Záleží na stavu pohybového aparátu, záleží na neuromuskulární koordinaci, na zralosti nervového systému. To vše může přispívat k zhoršení pohybové koordinace a tím i k opakovanému přetížení kloubů i šlach a bolestem či úrazům. Jiné sporty mohou naopak toto počáteční nepříznivé nastavení kompenzovat a vylepšit jak pohybovou koordinaci, tak i držení těla, správné postavení ve velkých kloubech. Považuji bojová umění za optimální pro komplexní vývoj pohybového aparátu, zádům svědčí lezení po stěnách atd. Švihové prudké rotace trupu nejsou určeny každému.

Jako první pomoc při bolesti páteře si zpravidla vezmeme utišující lék. Pomáhají také obklady? (teplé, studené? ), případně uvolňovací cviky?
Osobně při bolestech svalů volím dostatečnou dávku alkoholu, který je pro mne nejlepším lékem snižujícím svalové nadměrné napětí. Jinak mne živí právě pacienti, kteří si ordinují nejrůznější cviky a protahují se způsobem „čím víc síly, tím rychleji se zdraví vrací“.

Pokud cvičení bolí, máme ho raději zanechat?
Bolest není nemoc, bolest je ochranný signál, že něco není v pořádku. Pakliže nějaký pohyb či poloha bolest vyvolává, tak by se měl cvičenec zamyslet, kde dělá chybu a jít se poradit s někým, komu věří.

Jak rozpoznat dobrého a zkušeného fyzioterapeuta?

...více čtěte ZDE