sklad‎ > ‎zzz‎ > ‎

Efekt 8-týdenního rehabilitačního programu u roztroušené sklerózy mozkomíšní: kombinace aerobního a posilovacího tréninku

přidáno: 17. 2. 2011 5:00, autor: Redakce Fyzioterapeuti   [ aktualizováno 17. 2. 2011 5:50 ]

Autor :
 KONEČNÝ, L., POSPÍŠIL, P., VANK, P., POCHMONOVÁ, J., MÍFKOVÁ, L.,HAVELKOVÁ, A., SIEGELOVÁ, J., DOBŠÁK, P.

Vydáno Katedra fyzioterapie a rehabilitace, Klinika funkční diagnostiky a rehabilitace LF MU, Brno, Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně

Abstrakt : Roztroušená skleróza mozkomíšní (RS) je chronické systémové autoimunitní onemocnění, které způsobuje funkční neurologický deficit na základě rozsevu demyelinizačních ložisek v centrální nervové soustavě (CNS) (1). Již v počátku onemocně- ní se objevuje také axonální postižení, které je pravděpodobně důvodem perzistujícího neurologického deficitu. Maximum axonální ztráty probíhá v prvých letech nemoci (období s minimální disabilitou a klinickým nálezem) a následkem vyčerpání funkčních rezerv CNS se rozvíjí významné zpomalení rychlosti ve vedení nervového vzruchu. Další axonální ztrátou dochází již k nevratnému postižení (2). Demyelinizace a axonálního postižení jsou lokalizovány zejména v oblasti periventrikulární, v mozkovém kmeni, mozečku, postranních a zadních provazcích spinální míchy. Mezi dominantní projevy patří zejména centrální pyramidová symptomatika, cerebelární, kmenové a senzitivní příznaky, poruchy autonomní regulace a kontinence (3).

Klíčová slova : roztroušená skleróza mozkomíšní, rehabilitace, kombinovaný program, spiroergometrie, spektrální analýza variability srdeční frekvence

Zdroj textu v celém znění http://pdf.uhk.cz/ (str. 95-107)